I am a Skeksis

Another world, another time. - In the age of wonder.
A thousand years ago, this land was green, until the crystal cracked.
A single piece was lost, a shard of the crystal.

Then strife began, and two new races appeared.
The cruel Skeksis, the gentle Mystics.


Satt och klurade på det gamla talesättet att mänskligheten grovt kan delas in i två kategorier. Fortsättningen på den meningen kan varieras i det oändliga nästan. Men grundtanken...
Jag undrar om det är så att man har en andra hälft i form av en god eller ond "tvilling".
Någon som är allt som du själv inte är, och tvärtom. En mördare kanske har sin motsvarighet i en läkare?

Filmen som jag åsyftar i titel och det korta citat i början av dagens blogg är The Dark Crystal av Jim "Mupparna" Henson. Ett mästerverk bland dockfilmer. En juvel i genren fantasyfilmer.
Filmen om hur gelflingen Jen, som är uppväxt hos Mystics får i uppgift att hela den trasiga kristallen. En uppgift som för honom på ett äventyr där han hittar en enda till av sin egen sort (Kira), spåkvinnan(?) Aughra och en massa andra varelser.
Det finns inte många kvar av vare sig Skeksis eller Mystics för var gång någon dör i endera ledet, så dör motsvarigheten i det andra ledet. De är delar av samma helhet.

Jag är inte speciellt vidskeplig eller religiös, jag kliver iofs sällan på sprickorna mellan olika plattor på marken om jag kan undvika det och jag knackar gärna i bordet (knock on wood) men några nojjor måste jag ju tillåta mig själv.
Dock fascinerar mig tanken på att om vi tar livet av en mördare, dödsstraff för vad han gjort, betyder det då att en "god" människa som är hans/hennes andra del här i världen, måste dö också?

Vad skulle hända om båda delarna i en helhet skulle mötas? Skulle något kunna få dem att förenas som i filmen när kristallen blir hel och Skeksis och Mystics smälter samman till Urskek. Eller är vi i själva verket hela och riskerar hela tiden att kristallen ska gå sönder?

Är jag en Skeksis eller en Mystic?

Urk.

Jag tror jag ska sluta filosofera...  Jag lämnar er med slutet av filmen


"What was sundered and undone shall be whole. The two made one."

Now the prophecy is fulfilled. We are again one.
Many ages ago, in our arrogance and delusion. - We shattered the pure crystal.
And our world split apart. Your courage and sacrifice have made us whole
- And restored the true power of the crystal.
Hold her to you. She is part of you. - As we all are part of each other.
Now we leave you the crystal of truth.
Make your world in its light.



Bilderna i ordning
-Kira, Jen och lilla Fizgig.
-Skeksis
-Dvd-omslaget
-Mystics
-Aughra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0